Hur påverkar de nya reglerna er bostadsrättsförening?
Från och med 2027 kommer kommunerna att ansvara för själva insamlingen av förpackningsavfall från fastigheterna. Detta innebär att kommunen hämtar avfallet, men det är fastighetsägaren som ansvarar för att organisera och bekosta de praktiska lösningarna på plats.
För många bostadsrättsföreningar innebär detta att man behöver skapa utrymme för nya sopkärl eller anpassa befintliga miljörum. Detta kan vara särskilt utmanande för föreningar i tätbebyggda områden där utrymmet redan är begränsat. Det är därför viktigt att påbörja planeringen i god tid.
För innerstadsföreningar eller bostadsrättsföreningar med begränsad yta kan det vara svårt att hitta plats för de nya sopkärlen. I dessa fall kan det vara nödvändigt att omfördela befintliga utrymmen eller investera i mer kompakta lösningar, såsom markbehållare eller sopsug. Finns möjligheten torde ett dedikerat utrymme inomhus eller utomhus där sopkärl för olika typer av förpackningar placeras vara den enklaste lösningen.